Laluan KK-Sibu eksklusif untuk pengendali RASPENERBANGAN Malaysia (MAS) menafikan memaksa AirAsia Bhd keluar dari laluan Kota Kinabalu-Sibu, sambil menyatakan bahawa ia hanya mengikut perjanjian perkhidmatan luar bandar (RAS)."Laluan Kota Kinabalu-Sibu adalah eksklusif kepada pengendali RAS kerana AirAsia telah memohon hak eksklusif laluan itu semasa anak syarikatnya, FAX, mengendalikan RAS," kata syarikat penerbangan kebangsaan itu dalam kenyataannya.Pengarah Urusan MASwings, Mohd Salleh Tabrani, dalam kenyataan itu berkata, AirAsia meminta hak eksklusif terhadap hampir keseluruhan laluan udara di Sabah dan Sarawak, termasuk laluan Kota Kinabalu-Sibu, semasa rasionalisasi perkhidmatan penerbangan domestik."Semasa pelaksanaan rasionalisasi perkhidmatan penerbangan domestik pada Mac 2006, MAS diminta menyerahkan operasi RAS untuk diserahkan kepada AirAsia. Ini termasuk hak menawarkan perkhidmatan di antara Kota Kinabalu dan Sibu."Hanya anak syarikat AirAsia, FAX, mempunyai hak eksklusif untuk terbang pada laluan ini, justeru, tiada sebarang kebenaran kepada dakwaan AirAsia bahawa kami memaksa mereka keluar dari laluan Kota Kinabalu-Sibu," kata Mohd Salleh.Perjanjian RAS itu meliputi hak eksklusif bagi laluan Sabah dan Sarawak yang mana syarikat penerbangan yang mengendalikan laluan itu diberikan hak pertama di Sabah dan Sarawak."AirAsia telah diberi pilihan mengendalikannya pada 2006, mendapat lebih banyak subsidi berbanding MASwings bagi ruang perkhidmatan udara yang sama, tetapi telah menyerahkan RAS kembali kepada MAS apabila menyedari laluan itu tidak menguntungkan dan kini memutuskan memilih dan beroperasi di laluan yang menguntungkan saja," kata Mohd Salleh."Ini tidak boleh diterima kerana ia membabitkan wang pembayar cukai. Kami melaksanakan subsidi silang bagi laluan yang menguntungkan seperti Kota Kinabalu-Sibu dengan laluan lain yang tidak menguntungkan," katanya.THE STAR Wednesday August 12, 2009
MASwings denies forcing AirAsia out of route
PETALING JAYA: MASwings has denied AirAsia’s allegation that it forced the budget carrier out of the Kota Kinabalu-Sibu route, claiming that it is merely following the rural air services agreement that is in place.
MASwings managing director Mohd Salleh Tabrani said it is a breach of agreement to allow AirAsia to fly the route.AirAsia, through its subsidiary FAX, took over the rural air services from Malaysia Airlines in 2006 but handed the services back to the national carrier 13 months later.
MASwings protested when AirAsia started providing Kota Kinabalu-Sibu flights in May this year.
Mohd Salleh said in a statement that when FAX operated the rural air services AirAsia demanded exclusive rights to almost all air routes within and intra Sabah and Sarawak.
“AirAsia was given the choice to operate it in 2006 and it got more subsidy than MASwings for the same scope of air services. It then quickly surrendered the services back to Malaysia Airlines when they realised how unprofitable the routes were. Later, they want to cherry pick and operate only on profitable routes,” he said.
“This is not acceptable as taxpayers’ money is involved,” he said.
MASwings would need to review the current commitment it has given to the Government, said Mohd Salleh.
AirAsia chief executive officer Datuk Tony Fernandes said last week the airline was asked to cease operations from Oct 25 as the sector came under the exclusive right of the rural air service operator.
1 comments:
LU TAK SUKA LU JANGAN NAIK AIR ASIA LA.. APA LU BISING BISING.. LU CAKAP BANYAK TAPI MAU NAIK AIR ASIA JUGAK.... BODO LA LU NI
Catat Ulasan